12 juli 2010

3 juli: Friol - Fonsagrada: 89 km; totaal terugreis: 168 km; generaal totaal: 2785 km

Het was vanmorgen in Friol donker en grijs, maar wel droog. Wel zeer winderig. Het waaide hard en de wind zat in de verkeerde hoek. Ik had hem tegen.
In mijn hotelletje had ik niet alleen een ontbijt, maar ik kon ook wat stokbroden met ham voor onderweg meenemen. Dat was natuurlijk super.

Ik reed in een prettige, groene,  heuvelachtige omgeving eerst naar Lugo. Er zaten wel enkele klimmetjes in, maar ze waren niet al te lang. Een niet al te lange klim van 8 % is goed te hebben. Er zat een klim van zo'n 5 km in.
Lugo ligt prachtig in het groen, aan een nu brede rivier. De Mino. Of er altijd zoveel water in staat weet ik niet. Nu stroomde de rivier woest. Dat is natuurlijk niet zo vreemd na die vele regen van gisteren. Blijkens foto's in de kranten hebben gisteren in deze regio nog straten blank gestaan.
Lugo is maar een klein stadje (zo'n 140.00 inwoners), maar heeft een lange geschiedenis. De stad is genoemd naar de romeinese heerser Lucus Augustus. De stad heeft nog een complete en gave zeer dikke 10 m. hoge en 5 m. dikke stadsmuur uit de romeinse tijd. Daar kun je overheen wandelen. Dat heb ik natuurlijk ook gedaan.




















Er zijn een groot aantal toegangspoorten naar de oude stad. In die oude stad heb ik de 13e eeuwse San Pedro bezocht en ook nde kathedraal. Die was bedoeld als een kopie van die van Santiago, maar daar kan die toch echt niet aan tippen.Ik hjeb wat rondgewandeld in de oude stad en er koffie met 'iets taartachtigs' (het is zaterdag; en op de Maliebaan hebben we dan 's morgens altijd taart) gedronken..
Het was een prettige stop daar;....een prettig stadje.


Kort na Lugo begon het klimmen en eigenlijk moest er met enkele steile afdaleingen tussendoor naar Fonsegrada steeds geklommen worden. Het ging om een aantal klimmen van zo'n kilometer of 6, met soms stukjes tot 10 % en/of 8 %. En hard wind tegen!! Die combinatie van redelijk lange klimmen en hard wind tegen is slopend. Je gemiddelde komt in die omstandigheden nauwelijks boven de 12 km per uur. Over de 60 km van Lugo naar Fonsagrada heb ik inderdaad ruim 5 uur gedaan. Er zaten 2 korte eetpauzes in; natuurlijk vele drinkpauzes, en éen terrasjepauze voor een biertje.
Op dat terrasje kwam ik 2 wandelaars tegen, 2 pelegrino's op weg naar Saniago. Het waren jonge Madrilenen; ze hadden inj Granada gestudeerd; biologie en 'voedselkunde'. Ze vonden het wel interessant iemand te ontmoeten, die pas gisteren uit Santiago vertrokken was en al over een compostelaat beschikte.
Buiten deze 2 Madrilenen ben ik nog vier andere Camino-lopers tegen gekomen. En geen nekle fietser! Dat is wel erg weinig voor een lange fietsdag. Deze Camino Antiqua is dus wel zeer rustig. Jammer dat er zoveel auto's zijn.


En wat de natuur en de omgeving betreft...die is prachtig. Ik heb werkelijk genoten van de fantastische berglandschappen. Echt heel mooi. Helaas, helaas, helaas, mijn fototoestel kan die nlandschappen niet aan. Echt jammer......En naar wat men mij vertrelt wordt het nog veel mooier. Maar daar moet ik dan ook nog wel heel veel voor klimmen. Als er morgen weer zo'n harde tegenwind is, dan wordt het een korte etappe.
Want zoals vandaag is niet lang vol te houden.

In Fonsegrada heb ik een hostal gevonden. Dat is een eenvoudig soort hotel. In dit geval heb ik een kleine kamer met douche, wastafel en toilet. Naast het hotelletje is een weitje met een paar koeien en er zitten ook kippen in de buurt. Ik hoor alsmaar een haan. Om kwart over zes, was het hier compleet mistig.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten