8 juli 2010

8 juli: Santiago de Compostela; de dag voor de terugreis per vliegtuig

Het onweert momenteel voor de tweede keer vandaag. Eerst vanmorgen vroeg onweer met heel veel regen. Vervolgens een benauwde, zeer warme dag. Elders in Spanje werd 44 graden gemeten. Hier in Santiago was het 31 graden. En vanaf een uur of vijf onweert het weer, en het houdt nog steeds aan.

Eerst nog even iets over gisterenavond. Ik heb de wedstrijd Spanje - Duitsland hier in een groot café gezien. Ze hadden er een paar grote schermen. Het café was afgeladen vol. Een groot deel van de bezoekers in het tenue waar Spanje in speelt. Bij een goede pass wordt door de helft van de toeschouwers hard geklapt en als een Spaanse speler in scoringspositie dreigt te komen, staat iedereen op en begint te gillen. Dat eindigt dan in een hard, jammerlijk ooooohhhh. Want de meeste kansen werden niet benut; erger nog, de spanjaarden creëerden nauwelijks kansen.
De eerlijkheid gebiedt te zeggen, dat de Duitsers er helemaal niks van bakten. Ik heb Argentinië - Duitsland niet gezien, maar ik kan me nauwelijks voorstellen, dat de Duitsers met het spel, dat ze gisteren speelden, de Argentijnen zouden hebben kunnen verslaan.
Enfin, na de goal van Puyol was het hier in het café en in de stad één groot feest. Het bereiken van de finale is tot diep in de nacht gevierd. Tegen zessen werd er nog op straat gezongen.
En dan die Spaanse koningin hier. Die was erbij in Zuid Afrika, en die gaat meteen na de overwinning naar de kleedkamer van het Spaanse elftal en gaat daar al die halfontblote kerels, fors in het zweet na het harde werken, allemaal persoonlijk een hand geven.
Bij ons mogen de spelers eventueel na terugkeer op het paleis komen, maar ik zie onze eigen koningin niet een kleedkamer met ´halfontklede´ en bezwete spelers binnenstappen.
Ik heb de overwinning van Spanje gevierd met een groep Spanjaarden, twee Iersen, een groep Amerikanen, die ook in mijn hotel verbleef, een Engelsman, en een bedroefde Duitser. Op de Duitser na was/is iedereen heel tevreden met een finale Spanje - Nederland. Er werd wodka op gedronken. Dat was niet mijn idee.

Vandaag de koelte van een aantal kerken gezocht.





















Ook weer naar de pelgrimsmis in de Kathedraal geweest. Weer dat grote aantal euforische pelgrims. Soms strompelend. Maar ze hebben het gehaald. Ik denk dat je katholiek moet zijn om het te kunnen meevoelen. Eigenlijk is zo´n pelgrimsmis, opgedragen door een groot aantal priesters samen (dit keer was de bisschop er niet bij), met pelgrimsliederen en een aantal latijnse gezangen een heel feestelijk gebeuren, zeker als ze dan ter vergroting van de feestvreugde met dat grote wierookvat gaan zwaaien. Dan hoor je ook in de kathedraal, zoals gisteren bij het voetbal.....ooooooohhhhhh. En iedereen maakt foto´s.




















Verder genoten van mijn laaste complete lunch (tijdens deze Caminoreis; als je fietste was zo´n complete lunch natuurlijk uitgesloten) op een heerlijk terrasje. Het eten was verrukkelijk. De wijn ook.
Vanmiddag een fietser uit Hoek van Holland ontmoet. Hij was gisteren aangekomen en kon er niet over uit, dat hij het gehaald had.
En ook voor de derde keer het gemengd nederlands-belgische echtpaar (ook fietsers) ontmoet. De eerste keer hadden we elkaar al gezien in Fromista. De tweede keer vorige week op het plein voor de kathedraal, toen ze net in Santiago waren aangekomen en nu voor de derde keer. We hebben het gevierd met enkele glaasjes witte wijn.

Door de dag heen hier en daar nog wat foto´s genomen.......; ik weet immers niet, of ik al mijn eerder gemaakte foto´s op die kapotte computer terugzie. Voor het zekere een aantal hoogtepunten opnieuw gefotografeerd.
























En verder.....zie ik uit naar de dag van morgen. Morgen ben ik rond deze tijd thuis. Heerlijk!!
Maar die fantatische Camino zal ik nooit vergeten.



2 opmerkingen:

  1. Hoi Johan wij wensen je een goede thuisreis toe vanaf de Madelief.Dit heb jij toch maar gepresteerd, te gek hoor.
    Het lijkt mij ook wel weer heerlijk om in Utrecht te zijn.
    lieve groet.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Als het goed is, ben je nu weer thuis, bij Hanneke. Ik wil je zeggen: `Welkom terug in Utrecht.' Heel goed van je dat je deze reis hebt gemaakt en dat je alles wat er op je pad kwam, hebt doorstaan! Geweldig! Ik hield mijn hart vast toen ik las over het fietsen langs de drukke autowegen en het verdwalen in de bergen.Dat heb ik allemaal ook wel eens meegemaakt.
    Ik ben blij dat je van de andere ervaringen tijdens de reis zo hebt kunnen genieten!
    Monique

    BeantwoordenVerwijderen