2 juli 2010

2 juli: Santiago - Friol: 79 km; totaal : 2696 km

Het is eigenlijk wat vreemd om in een blog met de titel "Johan Vijverberg op reis naar Santiago"te schrijven als je inmiddels uit Santiago bent vertrokken en dus eigenlijk dus op de terugweg bent naar Utrecht.
In Santiago aankomen is een beetje emotioneel, maar daar na een paar dagen verblijf vertrekken eveneens.
Ik wist ook veel beter waarom ik naar Santiago wilde fietsen, en weet minder goed, waarom ik nu - in de regen- ook terug wil fietsen. Ik had ook het vliegtuig kunnen nemen.

Vanmorgen voor het ontbijt al even naar buiten geweest om naar de lucht te kijken. Ik had al gezien dat het regende En de lucht zat potdicht. Sterker nog...het regende niet alleen behoorlijk hard, het was ook mistig.
Dat is vandaag nauwelijks veranderd. Ik heb de hele dag in de regen gereden. En het was harde regen. Tot een uur of twaalf was het bovendien mistig. Toen begon het een beetje te waaien; daardoor verdween wel de mist, maar niet de regen. Het gisteren gekochte regenjack kwam meteen goed van pas.



Maar als je in de regen moet klimmen, dan kun je nog zo'n goede goretexjas hebben..je wordt gewoon nat.
De goretex kan gewoon  het  vele 'klimzweet' niet zo snel afvoeren, dat 'het binnen droog blijft. Uiteindelijk wordt je dus toch helemaal nat.
Een probleem in de bergen is zeker ook die natte bril. Dat is als je klimt niet zo erg, maar in de afdalingen toch wel een beetje gevaarlijk, want je moet niet in al te grote kuilen terecht komen. En dat kon hier best gebeuren, want vandaag is ook het hoofdstuk 'slechte wegen' geopend. Grote stukken van de vandaag gereden route had ik mooie, rustige, landelijke, betrekkelijk goed geplaveide weggetjes, maar ik heb ook een stuk op een onverharde weg gereden met behoorlijke gaten en ook op een heel stuk verharde weg met grote gaten Het was dus oppassen geblazen. En afdalen op kleine bolle, zeer natte weggetjes vind ik ook niet erg fijn. Dan knijp ik toch maar wat meer in de remmen.

In het eerste deel van de route kwam ik nog veel pelgrims tegen. Zij waren op weg naar Santiago. Na zo'n 20 km was ik de enige pelgrim op de (terug-)weg. Echt geen enkele pelgrim meer gezien. In het café waar ik onderweg koffie dronk en ook in het zeer eevoudige hotellletje, waar ik nu verblijf, vertellen ze dat ik op deze Camino Antiqua niet veel mensen/pelgrims zal tegenkomen. Ze raden mij aan om de kustroute te nemen en niet de zeer bergachtige Camino Antiqua. Maar ik heb wel een beschreven route can de Camino Antiqua en niet van de kustroute. Voorlopig denk ik de Camino Antoiqua maar te blijven volgen.

Vandaag in de middle of nowhere een klein pelgrimskapelletje gezien. Het is een Mariakapelletje. Het is een plek, waar de pelgrims van oudsher onder het afdek kon slapen. Dankzij dat afdak was het ook mooie een plek, waar ik waar ik droog wat brood en fruit kon eten.




















Iets verderop bezocht ik in Sobrado het grote Monasterio de Santa Maria. Het is een oud klooster van de Cisterciënzers. Het is daar in 920 gesticht en uitgebouwd/uitgebreid in de 12e eeuw. Maar wat er nu staat is grotendeels 18e eeuws. Het is wel een indrukwekkend bouwwerk. En het ligt prachtig. Jammer dat het voor een groot deel in verval is geraakt en leeg staat. De torens zijn prachtig. Ze zitten vol vogels en zijn begroeid met veel mos en planten. Ik weet niet of dat in mijn 'mistige foto's' is te zien. Mijn fototoestel maakte vandaag weer een hoop water.





























Vanwege de voortdurende regen had ik er bij Friol genoeg van. Ik vond er een klein hotelletje. Ik heb er tussen de Spanjaarden Nederland van Brazilië zien winnen. Ik werd uitgebreid gefeliciteerd. Men gaf te kennen, dat Spanje - Nederland wel een mooie finale zou zijn. En men was het erover eens, dat Nederland verdiend gewonnen heeft. Tsjonge...Nederland bij de laatste vier!

3 opmerkingen:

  1. Hoi Johan,
    Ik ben vanavond een tijdje in de engelenzang geweest, waar zo'n beetje het vaste gezelschap aanwezig was. Was leuk, voor het eerst na een maand of vier schat ik. Een paar mensen vroegen me specifiek om jou de groeten te doen omdat ze zelf niet op dit weblog schrijven, o.a. Piet en ik denk Dienke.
    Goeie reis verder.
    Han

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Johan,
    Ik hoorde van Hanneke dat je geen voorspoedige dag hebt gehad. We hebben samen naar Google earth zitten kijken, naar het gebied waar jij ronddoolt, en het zag er erg woest en verlaten uit. Ik ga straks nog wel even bij Hanneke langs om te horen hoe het is afgelopen (mijn telefoon is kapot dus ik kan haar niet bellen). Ik wens je in ieder geval het beste. Gisteren kreeg ik maar liefst twee kaarten van jou in mijn brievenbus; leuk, bedankt. Ook bedankt voor de kaarsjes en goede wensen, ik geloof daar in zoals je weet. Groeten van Annemoon

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Johan
    We volgen je natuurlijk ook op jouw terugreis. Wat ik wel hoop is dat het weer wat beter wordt.Al is het maar droog.Wat leuk om in een klein hotel toch Nederland te kunnen volgen.Ook is de tour de France in Rotterdam gisteren van start gegaan.
    Oke Johan, weer een goede reis en wij volgen je.
    Zoek dinsdag ook een hotelletje om Nederland te volgen.
    lieve groet vanaf de Madelief

    BeantwoordenVerwijderen