7 juli 2010

7 juli: Sobrado dos Monxes - Santiago de Compostela: 58 km, totaal generaal ruim 3000 km


Dit zag ik vanmorgen uit het raam van mijn 'appartement': het grote klooster in Sobrado dos Monxes.


Voor ik vertrok nam ik er nog een paar foto's van.


















Vanmorgen was het heel lekker weer en uiterst aangenaam om in dat prachtige, groene, heuvelende land naar Santiago te fietsen. Onderweg was ik wel, net als gisteren verbaasd, hoeveel ik vorige week vrijdag en zaterdag geklommen heb. Ook vandaag moest ik natuurlijk hier en daar klimmen, maar per saldo was het meer dalen dan klimmen. Lekker ontspannen naar Santiago gefietst. Zat enige tijd in een Spaans groepje. Ik was in dat groepje nummer drie. Ook van dat groepje was ik weer de beste klimmer. Grappig is dat. Ik heb kennelijk aanleg om te klimmen (dun he....; ik hoef niet al te veel kilo´s om hoog te trappen; en ik ben goed van de lange adem; ik houd het lang vol om in een en hetzelfde tempo door te gaan).
Enfin, met ook nog een enkele koffiepauze reed ik rond 12.30 uur de stad binnen. Ik had bedacht, dat ik zelf op de bonnefooi een hotel zou zoeken. Dat is uitstekend gelukt. Ik heb een aardig, net hotelletje; ook helemaal in het centrum; ook vlakbij de kathedraal.


Prettige kamer, keurige badkamer en niet duur!



Na een snelle douche en lunch ben ik meteen aan het regelen gegaan. Een klein koffertje gekocht om wat handbagage mee te kunnen nemen naar Nederland. Verder daarop de fiets en het grootste gedeelte van mijn bagage (verzekerd) verstuurd. Zeer waarschijnlijk heb ik volgende week woensdag of donderdag mijn fiets al weer in Utrecht. Ik hoop dan snel weer een middagje te gaan " trainen" met Eddy Weiss (als zijn knieën het toelaten; maar dat zal langzamerhand wel). En toen meteen ook een vliegticket gekocht. Ja, ik wilde het allemaal even snel regelen. Dan heb ik nu verder tot mijn vertrek naar het vliegveld vrijdag tussen de middag ´vakantie´. Als er vrijdag volgens het vliegschema wordt gevlogen ben ik circa 18.30 uur op Schiphol.
Eerlijk gezegd lijkt het me heerlijk vrijdagavond weer thuis te zijn. Maar de tocht, die prachtige tocht, die tocht die ook een beetje een pelgrimstocht is geworden, die lange weg langs heel veel mooie kerken, kathedralen, ruïnes, die tocht over hoge bergen en over enl angs talloze rivieren, die tocht door zoveel verschillende regio´s en omgevingen, die tocht met soms barre omstandigheden, die tocht met zoveel  fantastische ontmoetingen, die tocht door die geweldige natuur....die tocht zal me nog lang heugen.

Zoals beloofd maak ik thuis mijn blog af.
Ik heb het natuurlijk al vaker gedaan, maar alle volgers wil ik nogmaals heel hartelijk bedanken voor hun reacties en aanmoedigingen.

Ik vind het jammer dat ik in de internetwinkel even geen foto´s kan bijvoegen. Maar beloofd is beloofd...; die komen nog; tenzij zij op en met mijn kapotte laptop verdwenen zijn. Dat zou heel erg zijn en dan is er sprake van overmacht.

10 opmerkingen:

  1. Hoi Johan,

    Verstandig om naar huis te vliegen. Ik had me destijds na de fietstochtvvoorgenomen om per vliegtuig terug tegaan. Mijn "pijp"was toen op en als een toerist ben ik toen naar het vliegveld van Santiago gefietst. Psychologisch gezien zat mijn tocht erop. terwijl mijn reisgenoten zich voorgenomen hadden naar Fatima in Portugal te fietsen. En een ander stel ging "even" door naar Granada. maar voor mij was het toen op.
    He Johan ik heb genoten van je weblog, chapeau voor je doorzettingsvermogen en bijhouden van je weblog. We spreken elkaar wel weer gauw!
    Ik vind je een Kanjer!!!

    Gerard Schenau-
    Een van je Paraplu Zeist vriendjes.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Johan
    Wat heerlijk dat het allemaal zo snel is gelukt.We moeten in augustus nog maar een keertje afspreken om af te trainen.
    Geniet nog even van deze laatste dagen in Santiago.
    Tot gauw, lieve groetjes vanaf de Madelief

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dag Johan,
    Verstandig om te gaan vliegen en vrijdag weer thuis te komen. Wij hebben het echt met je te doen gehad in de laatste ontberingen. Je was erg enthousiast om een stukje terug te fietsen, hoewel wij niet begrepen hoever, hoeveel en waar naar toe.
    Maar goed, noch even genieten en met een 'rugzak' overvol naar huis.
    Fijne thuiskomst.
    Liefs, Bep en Nico

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dag Johan,

    Het is vandaag je laatste (volledige) dag in Santiago de Compostela, als ik het goed begrepen heb. Tjark en ik (en trouwens ook Marion) hebben de afgelopen weken je wedervaren met stijgende spanning én bewondering gevolgd, zeker nu je - ook na het bereiken van het uiteindelijke doel - nog behoorlijk hebt moeten afzien.
    Santiago de Compostela (en met name de kathedraal met het zwaaiende wierookvat) herinner ik me nog goed: ik heb zo'n 17 jaar geleden ooit de laatste 30 kilometer naar Santiago te voet afgelegd, een minuscuul peuleschilletje dus vergeleken met jouw prestatie (waar ik verder dan ook maar mijn mond over hou ...).

    Tjark en diverse anderen hebben op 1 juli jl. trouwens afscheid genomen van het Bouwcollege. Zelf mag ik met ongeveer 10 anderen nog even doorgaan voordat ik volgend jaar met FPU ga.

    Johan, ik wens je een goede reis naar huis en, wie weet, tot ziens (of in ieder geval hoors).

    Met muzikale groet,
    Han Hoes

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hé Johan, gelukkig kun je tegenwoordig met 't vliegtuig terug. In de Middeleeuwen was het: heen te voet, terug ook te voet. Het lijkt mij ook niks om in je eentje een route terug naar huis te fietsen. Vooral omdat het een route is waar je geen andere pelgrims tegenkomt, die door onbekende gebergtes voert en waar je waarschijnlijk minder voorzieningen onderweg tegenkomt. Wij waren met vakantie toen je aankwam in Santiago. Dus bij deze alsnog GEFELICITEERD!!!
    Liefs, Ignacio en Monique

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Beste Gerard,

    Ja natuurlijk spreken we verder over de Camino. Ik ben er helemaal vol van. Wat ben ik blij dat ik dit gedaan heb. Het was veel mooier dan ik van tevoren heb kunnen bedenken. Ik zal nu wel even van die Camino moeten afkicken. Het ´gewone leven´is heel anders dan de Camino.
    Ik was steeds erg ingenomen met je aanmoedigingen en positieve reacties.
    En wat betreft die zere kont heb je helemaal gelijk gekregen. Tsjonge wat heeft die zeer gedaan. En het is nog niet helemaal over.
    Tot binnenkort en de groeten aan andere Paraplu-ers

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Lieve Nelleke, beste Frits,

    Ja, ik wil zeker wel een keertje met jullie aftrainen. Dan wil ik wel proberen een Spaanse maaltijd voor jullie te fabrieken en natuurlijk zorg ik dan ook voor een heerlijke Spaanse wijn.
    En als we dan gaan fietsen, moet het bij voorkeur iets minder hard waaien dan toen tijdens het rondje ´Krommerijngebied´.
    Zullen we gauw een afspraak maken?
    Ik ga eerst nog wel ook in augustus een week met Marijn en Loek in Zuid Duitsland fietsen.
    Eerlijk gezegd verheug ik me daar ook al op.

    Tot gauw!

    Johan

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Lieve Bep, beste Nico,

    Ja inderdaad...ik keer met ´een hele volle rugzak´huiswaarts. Ik denk dat ik heel lang blij zal zijn met alles in die rugzak. Het was een heel bijzondere, fijne, inspirerende ervaring. IK heb veel bijzondere mensen ontmoet. Een aantal ontmoeteingen zullen me altijd bijblijven. Heb ook prachtige dingen gezien, in de natuur, de landschappen, de bloemen, de vogels, de kerken, kathedralen, abdijen, maar ook sociaal, hoe mensen op een goede manier met elkaar omgaan....
    Bep, als je nog steeds vingerhoeden verzamelt, heb ik er misschien een, die je nog niet hebt.
    Verder ben ik niet van de lepeltjes of souvenirfrutsels, maar die ene vingerhoed...

    We zullen nog wel verder over de Camino komen te spreken.

    Groet,

    Johan

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Beste Han,

    Heb jij als musicus destijds genoten van het beeldhouwwerk van de Porto Gloria of Glorico van de kathedraal? Daar is echt bijna een compleet orkest afgebeeld. Heel mooi. Heb je dat destijds gezien?
    Als ik thuis ben, zal ik je er per mail in ieder geval een foto van sturen.
    En ik hoop over niet al te lange tijd bij het Bouwcollege langs te kunnen komen.

    groet,

    Johan

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Johan,verstandig om zo terug te vliegen.Vast heerlijk om zo weer lekker thuis te komen.Wij wensen je daarom ook "Welkom thuis".Ga lekker genieten van al je ervaringen,ontmoetingen en alles wat je heb meegemaakt en gezien hebt.Wij vinden het geweldig en heel knap en stoer wat je heb ondernomen en hopen je snel een keertje te ontmoeten.Ga ook lekker uitrusten en samen met Hanneke genieten van het weer lekker samen en behouden zonder kleerscheuren thuis te zijn!! Heel veel liefs en groetjes van ons uit Maasland Leo en Anneke x en tot ziens

    BeantwoordenVerwijderen