7 september 2012

7 september: In de voetsporen van de Romeinen en twee keer Gaudi

Mansilla de las Mulas - Astorga: 92 km; totaal 2538 km

De gang van zaken rond het ontbijt in en mijn vertrek uit het hotel bevestigde mijn opvatting, dat "El Gallo" in het beter uit de hotel-/pensionlijst van deel 3 van de St. Jacobs Fietsroute geschrapt kan worden. Het is een grote afknapper. Ik zal er meer uitgebreid op ingaan in een brief aan Sweerman.

Maar eenmaal op de fiets, fiets je die slechte ervaring snel van je af. Het was rond 8.30 bij het vertrek nog koud. Maar het beloofde een mooie dag te worden. Ik was rond tienen in Léon. Toen was de temperatuur al lekker. In de buurt van de kathedraal werd al volop op terrasjes koffie gedronken.
Dat leek me ook wel wat.....mét taart!

 


En om dat 'in de voetsporen van de Romeinen' even toe te lichten...........Léon was rond het jaar 68 het Romeinse Legio Septima. Het was een grote Romeinse legioenplaats.

Ik denk dat de kathedraal ook op 'restanten van de oude Romeinse legioenplaats' staat, want hij staat op het hoogste punt van de stad.
Hoe dan ook, de kathedraal is nog even mooi als de vorige keren dat ik hem zag. Maar dit keer waren er minder steigers. Dus eigenlijk was die mooier. Opnieuw was ik onder de indruk van de rijk gebeeldhouwde portalen, de hoge gewelven, en de vele mooie ramen.




































Terwijl ik erin rondliep, zat nog steeds 'de discussie met Henk van de Haar' in mijn hoofd over wat wel of niet in een godshuis thuis hoort. Nou Henk, ik heb heel veel foto's genomen in de kathedraal van details (gebrandschilderde ramen, beeldhouwerk, bronzen reliëfs, koorbanken, enz) waarin ik geen bijbelse of religieuse betekenis kan ontdekken. Nu ben jij bijbelvaster dan ik, dus moeten we na mijn terugkeer die foto's samen maar eens bekijken. Misschien zie jij vaker een relatie met de bijbel
dan ik. Ik ben benieuwd wat je ervan vindt.



Dit keer was er ook gelegenheid om de kloostergang naast de kathedraal te bezoeken. Er waren nog oude fresco's te zien. Maar die waren behoorlijk beschadigd. Men was daar trouwens voplop aan het restaureren. Aan een kathedraal van zo'n omvang wordt bijna permanent gerestaureerd.




































Na het bezoek aan de kathedraal en de naastgelegen kloostergang heb ik in de buurt van de kathedraal wat gewandeld. Eerst naar de Casa de Botines, een licht granieten gebouw van Gaudi uit 1894,  en vervolgens naar de koninklijke basiliek San Isidoro. Die San Isidoro is een voor een romaanse kerk uit de 11e eeuw erg groot. De San Isidoro heeft ook prachtige gebeeldhouwde portalen.
Er wordt beweerd, dat die mooie romaanse San Isodoro is opgetrokken op de fundamenten van een Romeinse tempel. Ik heb daar overigens zelf niets van gezien.



Ik ben ook nog even bij een fietsenreparateur langs gegaan. Maar tevergeefs. Hij was gesloten. Ik wilde mijn remmen even laten nakijken. Dat moet dan misschien morgen even in Astorga.

Bij vertrek uit Léon kwam ik langs die prachtige Parador 'San Marcos', die oorspronkelijk gebgouwd is als een pelgrimshospitaal. Stel je voor!



















Na Léon kwam ik al snel weer te fietsen in behoorlijk 'leeg land'.  Overwegend plat; soms moest er even geklommen worden. Grote delen van het land leken niet meer in gebruik te zijn en enigszins te verwilderen.


In de stadjes en dorpjes, waar ik doorheen fietste was niet al te veel te zien. Een uitzondering vormde de de 'beroemde' brug over de Rio Orbigo in Hospital de Orbigo. Het is van oorsprong een Romeinse brug. Hij heeft niet minder dan 18 bogen. Een brug van die lengte is op die plek nodig omdat de rivier in de lente erg breed kan worden.



Eenmaal aangekomen in Astorga, nam ik mijn intek in een wat aangenamer hotel dan de afgelopen nacht. Ik koos voor het Astur Plaza-Hotel op het Plaza Mayor. Ik heb vanaf het balkon van mijn kamer een prachtige foto van het stadhuis kunnen nemen.
Astorga ligt al vanaf de Romeinse tijd op een kruispunt van wegen. Voor de jaartelling heette Astorga Asturica en in de Romeinse tijd Augustus. Op allelei plaatsen zijn er Romeinse opgravingen. Die zijn vrij toegankelijk. Er is een Museo Romano, er zijn Termas Romanas, er is een Plaza Romana (allerlei opgravingen te zien!), enz. 
Dus weer .........in de voetsporen van de Romeinen.

En dan ook nog een tweede keer Gaudi. Dat prachtige bisschoppelijke paleis, eveneens uit granietblokken opgetrokken. Prachtig. En dit keer ben ik erin geweest. Jammer dat je er geen foto's in mag maken. Maar het is werkkelijk schitterend.




































Jammer ook, dat zo'n fietsende pelgrim dan geen mooi boek over het paleis kan aanschaffen en meenemen. Extra gewicht is uit den boze!

Aansluitend bezocht ik ook nog de kathdraal en het kathedrale museum. Ik ben in de kathedraal doorgegaan met zaken te forograferen, die m.i. weinig testamentische en/of religieuze betekenis hebben.





































Mooi stadjeAstorga!




Geen opmerkingen:

Een reactie posten