5 september 2012

5 september: Rustdag in Fromista

Wat doe je in Fromista tijdens een rustdag?

............................
Uitslapen en met meer koffie ontbijten dan gebruikelijk.
En bij het ontbijt de krant.
Daarna maak je een wandelingetje......en zie je dat het wel heel stil is 's morgens in Fromista als alle Camino-wandelaars (en enkele fietsers.....ik heb vanmorgen nog twee engelse fietsers uitgezwaaid) zijn vertrokken en de niewue nog niet zijn aangekomen.
Het is wederom fris en winderig.

Ik werk wat aan mijn blog en ga een tijdje met mijn foto's aan de gang.

Wassen hoeft vandaag gelukkig niet, want dat heb ik gisteren allemaal al gedaan. Alles is zelfs al droog.

Ik besluit naar de kapper te gaan. Het is kapper Olga. Ze doet normaal geen baarden, maar voor een 'peregrino' maakt ze een uitzondering. Maar het resultaat mag er wezen ......vind ik. En deze knipbeurt kostte inclusief baard echt heel weinig.

Dan neem ik heel veel tijd om die pachtige, romaanse, 11e eeuwse San Martin van Fromista te bekijken. Wonderschone, romaanse architectuur. Rijk aan prachtig beeldhouwwerk. Moet je je voorstellen........rondom, onder alle dakranden, op verschillende nivo's gebeeldhouwde kopjes en andere versiering: mensenkopjes, monsterkopjes, vogels, leeuwen, apen, planten, vruchten, groenten en geometrische figuren. Wat een diversiteit, wat een kunst!
En ook binnen: een voorname romaanse soberheid, maar wel met uitbundig gebeeldhouwde kapitelen. Diverse herkenbare beelden uit het testament.






Dan een rustige lunch met een copa heerlijke vino blanco.

Weer even verder met mijn blog.
Een tijdje een boekje ("De kunst van de stilte") lezen op mijn kamer.

Een dutje van ruim een uurtje.

Enkele kaarten posten en nog een rondje Fromista.
Tevens wat fruit en tomaten voor de komende dagen gekocht.

Een glaasje wijn op het terras voor het hotel.
Zien dat Fromista langzamerhand weer volgelopen is.

Gisteren heb ik op hetzelfde terrasje een tijdje zitten praten met twee nederlanders, die in het Jansdal Ziekenhuis werkten. Zij kenden natuurlijk het voormalige College bouw Zorginstellingen, waar ik het tot mijn pensionering gewerkt heb.
Later heb ik nog een glas gedronken met een man uit Oxford en een vrouw uit IIsland.
Ik at 's avond met een arts en een apotheker (beide ook gepensioneerd) uit Bretagne. Ik kon hen helpen aan goede adressen voor het vervolg van hun Camino.


Vanmorgen zag ik in de San Martin weer de drie duitse schonen, die ik eerder in Sto Domingo de la Calzada had ontmoet. Leuk om met hen weer even bij te praten.
Vanmorgen hier ook even vier nederlandese (auto-)vakantiegangers gesproken. ...........aardig, maar toch anders dan mensen van de Camino.

Benieuwd wie ik vanavond bij het diner en de 'borrel vooraf' zal ontmoeten.

Wel ook ondertussen een kamer in mijn bestemming voor morgen gereserveerd.

Wat doe je dus tijdens een rustdag in Fromista?
Niet al te veel en een beetje uitrusten.

En verder denk je een beetje na over de tocht tot nu toe.
Over het vele mooie, dat je allemaal al gezien en beleefd hebt.
Natuurlijk moest er ook gewerkt (ik bedoel berg- en heuvelop, bij 40 graden, bij hevige regen en tegen de wind) worden en ben ik ondertussen een beetje moe, maar het is wederom een geweldige ervaring.
Hier word opnieuw je geluk bevestigd.

4 opmerkingen:

  1. Goede avond, Johan .Verslaafd aan de PC keek ik weer naar je site, en wel hoor ,opnieuw een bericht , wat rustiger over je bij-kom dag .Dat hoort er natuurlijk bij .Je verslag over Burgos vond ik nieuwsgierig makend .Op internet veel prachtige plaatjes gezien van de kathedraal ,ook van binnen ,en van andere sights in deze stad met de klinkende naam .Door je verhaal en de fotos wordt ik herinnerd aan de Franse kathedralen die ik heel lang geleden heb bezocht ,gidsen mee , rondreis met de NS .Sommigen later herhaaldelijk bezocht ,met auto ( hadden we van 1968 t.m.1973 ,om met onze kleine kinderen toch te kunnen kamperen) en later ook weer met de trein en openbaar vervoer .Favorieten Chartres en Bourges .De ND de Paris is minstens 50 keer bezocht .Ook veel fotos .Gesloten kerken en musea zijn teleurstellingen maar komen veel voor ! Diefstal van dingen van gestalde fiets met kampeerspullen is ons ook overkomen .Goed dat je in Burgos een helm hebt gevonden ,bij jouw tocht is hij een must .Hier worden we overstelpt met verkiezingsdebatten en peilingen .Zet de TV soms uit omdat veel reacties te voorspellen zijn .Tot ieders verbazing schiet de PvdA omhoog en daalt de SP .Heel benieuwd door elke groepering(en ) we bestuurd zullen gaan worden .Het moet heel feestelijk zijn het bord met Santiago ruim 400 KM vast te leggen , en ook deels in bekend terrein terug te zijn en gids-suggesties te kunnen geven aan andere pelgrimerenden .Goede tocht verder naar je eind doel ! Joop .

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dag Joop,

      Na Fromista vandaag ook weer veel mooie kerken gezien. Het is onvoorstelbaar wat je in zo'n 100 km tegen kan komen. Maar eerlijk is eerlijk, in Nederland is dat niet anders. In tegendeel. Ga eens 100 km in Nederland fietsen en leg dan eens alle interessante monumenten vast die je tegen komt. Dat wordt ook een mooie foto-serie hoor! In aantallen monumenten is er meer dan hier in Noord Spanje.
      Alleen...je komt hier monumenten tegen die heel duidelijk deel uitmaken van een andere cultuur. Ze staan in een andere context. Ze hebben een geschiedenis die wij niet of niet geod kennen. En ze staan in ander licht. Ze hebben een andere kleur. Zijn anders 'versierd'.
      'Wij'doen bijna alles met baksteentjes. Die kom je hier nauwelijks tegen......en dan plotseling die San Tirso en die San Lorenzo......kleine baksteentjes volgens mij.

      Ik vind het best een beetje jammer dat ik helemaal niets meemaak van de nederlandse verkiezingskoorts. Jammer ook, dat er nog geen 'stemkaart' was op het moment, dat ik vertrok, zodat ik Hanneke ook niet heb kunnen machtigen. Ik ga dus persoonlijk helemaal geen invloed uitoefenen op de nederlandse politiek en het nederlandse beleid in de komende vier jaar. Het is niet fijn, maar zo liggen de zaken nu eenmaal.

      Ja.....de te overbruggen afstand naar Santiago wordt met de dag kleiner.
      Het is een beetje jammer dat de temperaturen hier weer over de 30 graden gaan komen. En er komen nog twee bergetappes aan..... Van de andere kant...... het is nu wel overzienbaar.

      groet,

      Johan

      Verwijderen
  2. Ha Johan,
    Wat een intrigerende foto bovenaan! Hier heeft een, zonder twijfel onderbetaalde , steenhouwer honderden jaren geleden veel plezier beleefd aan het uithouwen van een verknoopt stuk touw. De vrijheid om zoiets te kunnen maken in een godshuis! Prachtig.
    Wat telkens weer opvalt is de gretigheid waarmee je kijkt en alles beleeft. Ik lees het met veel plezier.
    Blijf genieten & maak het goed.
    Henk

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dag Henk,

    Ja, ik vind het leuk om ook dergelijke foto's te maken.
    De Bijbelvoorstellingen zijn mooi, maar er zijn daarnaast lijk ook prachtige andere voorstellingen. Touw was een geliefd onderwerp voor beeldhouwers, ook geometrische figuren, planten, bloemen, groenten, fruit.
    Misschien waren ze soms even op de bijbelverhalen uitgekeken.
    Misschien was het ook zo, dat ze de bijbelvoorstellingen in opdracht maakten en onder meer touwvoorstellingen als het ware het vrije werk was.

    Waarschijnlijk kregen de meeste beeldhouwers niet wat ze in onze ogen verdienden. Maar er waren zeker ook beeldhouwers van naam en faam die rijkelijk beloond werden voor het werk, dat ze in opdracht maakten.
    Dat waren ook beeldhouwers, die jonge beeldhouwers opleidden.

    Deze "San Martin" in Fromista is gebouwd kunnen worden met geld dat de weduwe van een koning er voor beschikbaar heeft gesteld. Ik heb niks terug kunnen vinden over de omvang van de bouwsom, laat staan dat ik heb kunnen achterhalen of er voldoende geld beschikbaar was voor de beeldhouwers.
    Het zou me niet verbazen, als dat hier wel het geval is geweest, omdat de beeldhouwkunst onder bijvoorbeeld de dakranden deel
    (b)lijken uit te maken van het architectonisch ontwerp.
    Als de koninklijke weduwe zich ook met de uitvoering heeft bemoeid, zal er best voldoende geld zijn geweest.

    Ik zie in die San Martin zoveel overtuiging, zoveel schoonheid, ondanks al het beeldhouwwerk ook zoveel soberheid....... er is geen stress aan te ontdekken. Alles lijkt in evenwicht.
    Ook....de steensjouwers, de metselaars.......waren in de middeleeuwen bijzondere ambachtslieden, die gezamenlijk van bouwplek naar bouwplek trokken. Verhoudingsgewijs hadden deze ambachtslieden een behoorlijk inkomen.
    Waarom zouden beeldhouwers (kunstenaars/ook goede ambachtslieden) daarvoor hebben moeten onderdoen?
    Dus onderbetaald.....ik weet het niet.

    Ja die touwen in een godshuis; ...ik zei al, je ziet ook prachtige geometrische figuren in de godshuizen.


    groet,

    Johan

    BeantwoordenVerwijderen