11 september 2012

11 september: Aankomst in Santiago de Compostela

Arzua - Santiago de Compostela: 52 km; totaal 2835 km

Ja........ik ben er. Om kwart over twaalf passeerde ik het bord 'Santiago' en om kwart voor een stond ik op het grote plein voor de kathedraal. Ik ben er vele malen gefeliciteerd én gefotografeerd.
Ik heb er Hanneke gebeld. Het was een euforisch moment.......aangekomen.......Een maand en een dag onderweg geweest. 2835 km weggetrapt. Enkele honderden beklimmingen bedwongen, sommige erg hoog, andere heel lang, en weer andere heel steil.



















































Wat een tocht....ja lang. Maar veel gezien, veel moois gezien: prachtige romaanse kerken en kloosters; er waren ook gothische hoogtepunten. Ik heb genoten van de verschillende landschappen, de grote diversiteit daarin.
Ik heb misschien wel het meest genoten van die vele aardige contacten met niet alleen europeanen, maar ook met die vele niet-europeanen: een Koreaanse, een Venezoleaanse, een Argentijns duo, Canadezen, Amerikanen, een echtpaar uit Bermuda, de Japanner(s), de Chinezen, de Zuid-Afrikanen, de Australiërs......ze waren er allemaal.
De Camino is heel erg internationaal; en ik denk, dat de Camino de europese gedachte bevestigt en versterkt. Dat was een item in de gesprekken. Voor mensen in de Camino is het geen discussiepunt....Europa moet op de ingeslagen weg verder........en er dient binnen Europa sprake te zijn van solidariteit. Als door rijke landen hulp wordt geboden aan armere europese landen, dan mogen er wel 'herstructureringseisen' worden gesteld.

Wat ben je rijk als je dit mag en kan doen. Rijk, omdat je kennelijk de gezondheid en de conditie hebt om zo'n tocht tot een goed einde te brengen. Rijk, omdat je kennelijk de mentaliteit en vaardiogheden hebt om het te doen en ervan te genieten.


En verder moet ik velen erg dankbaar zijn.
Dat is wat mij betreft op de eerste plaats Hanneke. Zij heeft het toch maar weer goed gevonden, dat ik er zo'n week of vijf tussenuit piepte. Allerlei zaken heeft ze alleen moeten regelen. Hanneke bedankt ook voor de aanmoedigingen en de wijze raad tijdens de dagelijkse telefonische contacten. Het was steeds een plezierig moment in de dag jou even te spreken.
Verder wil ik de volgers van mijn blog bedanken en met name degenen, die regelmatig reageerden. Daar waren mensen bij, die ik persoonlijk niet ken, maar het was erg plezierig, dat zij mij met hun veel grotere Camino-ervaring van advies dienden. Ik kom ze vast nog wel eens ergens tegen en ik zal proberen emailcontact met ze te zoeken.
Ik moet zeker ook dankbaar zijn tegenover degenen, die mij tijdens mijn tocht onderdak hebben geboden. Dat was heel divers: slaapzaaltjes/slaapzalen in kloosters, chambres d' hôtes^, eenvoudige pensions en hotels en luxure hotels. Bijna overal werd ik gastvrij ontvangen; op heel veel plaatsen kreeg ik eten mee voor de lunch. Bijna overal was er tijd voor een praatje, enz.
Zeer dankbaar moet ik zijn tegenover degenen, die ik tijdens de tocht onmoet en gesproken heb. Die vele contacten waren heel speciaal. Ik heb een aantal emailadressen gekregen. Ik ga na terugkeer naar Nederland zeker ook die beloofde emails sturen.
Met een aantal van hen heb ik ook gefietst. Sommigen kwam ik dan meerdere dagen tegen. Soms was dat al een volgende dag. Soms ook vier dagen na een eerste ontmoeting. Dat samenop fietsen en een gezamenlijke koffie.....dat was toch ook erg gezellig. Hier gaat het beslist niet alleen om contacten met nederlanders, maar beslist ook om die frequente contacten met een kwartet Spanjaarden, een trio Spanjaarden, de Duitser uit Berlijn, de Italiaan, de twee Spaanse vrouwen, de Japanner, de Venezuelaanse, de drie Duitse vrouwen uit Beieren, enz
Ik moet zeker ook Eddy Weiss bedanken. Dankzij Eddy heb ik extra trainingskilometers gemaakt en Eddy heeft mij op de dag van vertrek 'op weg geholpen'. Hij is een stuk meegefietst. Geweldig Eddy.
En op een gegeven moment ben ik thuis ook wel weer aan fietsen toe en dan doen we wel weer een 'rondje Krommerijn' of een 'rondje Loosdrecht'.
Ik wil Ben en Josele bedanken voor het Spaans dat mij is aangeleverd. Het heeft me geweldig geholpen. Ik heb er zelfs communicatie-problemen van Noorse vrouwen met een Spaanse hotel-receptionist mee kunnen oplossen!
Ik moet ook fietsenmaker Kok bedanken.....de fiets heeft het geweldig gedaan. Niet eens een lekke band. De ketting liep er een keer af.....ja dat geeft erg vuile handen; en er was een probleem met een van de standaarden. Dat heb ik zelf gerepareerd.
De fiets heeft vele malen bekijks gehad. Ik heb op enig moment in mijn blog verteld, dat een engels echtpaar voor twee Santosfietsen aan het sparen zijn. Vanmiddag wilde op het plein voor de kathedraal een Amerikaan nog alles weten over Santos. Ik heb hem de link van Santos gegeven.

Ik ben nog niet toe aan een uitgebreide evaluatie van deze Camino. Maar hij is wat mij betreft erg geslaagd. Hij is wel zwaarder geweest als ik vooraf had ingeschat. Er moest per saldo wel erg veel geklommen worden. En ik had de pech, dat ik in Frankrijk in een hittegolf terecht ben gekomen, die bovendien maar aanhield. Ik heb in 40 graden gefietst, maar ook in 38 en 39. Dat is niet erg gezond. Zelfs 's nachts moest ik liters water bijdrinken. De tocht is ook zwaarder geworden door wat ziekteverschijnselen, die gepaard gingen met lichte koorts. Ik heb toen doorgefietst. Dat had ik achteraf beter niet kunnen doen. Ik had toen op het goede moment een of twee dagen rust moeten nemen en eerst moeten uitzieken. Als je alleen bent doe je dus soms ook domme dingen.
De zwaarte van de tocht is verder in zekere mate bepaald door enkele dagen zeer harde tegenwind. Het is een onderwerp, dat in het 'peleton' regelmatig terugkeerde. En ik ben niet de enige die niet goed weet, hoe je met harde wind moet omgaan. Het probleem is, dat harde wind soms gewoon blijft doorwaaien, terwijl een beklimming van een berg of heuvel altijd een keer ophoudt. En bij warmte/hitte....zijn er altijd schaduwplekken, of je kunt ergens naar binnen, waar het koel is, enz.

Ik ben vanmorgen vanuit het tamelijk luxe Pazo Sta Maria in Arzua op de voor mij normale tijd vertrokken...rond 09.00 uur. Het was erg bewolkt. Toen ik Arzua uitreed, miezerde het een beetje.
10 km verder regende het, en moest ik mijn regenjasje aan. Trouwens niet erg lang. De zon ging het winnen.

Op weg naar Santiago lagen er nog wel een paar laatste loodjes....er moest ook deze laatste dag weer flink geklommen worden. In de routebeschrijving las ik dat ik tussen Arzua en Santiago 8 beklimmingen zou krijgen. Maar het waren er wel een paar meer. En enkele waren erg lang.
Maar als je 'slechts' 50 km hoeft te fietsen, dan maak je je niet zenuwachtig over een extra klimmetje.

Bovendien was het een leuke weg. Er viel best veel te zien. Mooi groen Galicië. Boerenland, omzoomd met veel struiken en bomen, maar ook eucalyptusbossen. En omdat het vannacht geregend had en ook vanmorgen nog een beetje, roken die eucalyptussen heerlijk.


En er waren prachtige luchten.




Ik zag ook enkele konijntjes voor mij vluchten.
Vogels doen dat anders; sommigen vliegen soms zelfs een stukje met je mee.
Ik gunde mezelf in Touro (bijna halfweg) nog een laatste 'onderwegkoffie': een Cortado...voor één Euro. Dat ga ik straks vast wel missen....die koffie voor een euro, of € 1,10; of de menu's del dia voor € 10,--, inclusief pan en een liter wijn; soms ook inclusief koffie en een flesje water.




































De aankomst wordt de komende dagen gevierd.
Ik heb inmiddels een vliegticket voor vrijdag, met gelukkig een korte overstaptijd in Barcelona.
Vrijdagmiddag laat ben ik weer thuis.
Ik denk dat het heerlijk is na precies vijf weken weer thuis te zijn.

12 opmerkingen:

  1. Geweldig, Johan, proficiat!
    Geniet er van!
    Hartelijke groet, Henk

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel Henk!

      Ja ik ga er zeker van genieten en waarschijnlijk ook lang van nagenieten.
      Ik denk wel dat het lukt het fietsritme snel van me af te schudden. Ik was zeer blij, dat ik de fiets vanmiddag in de kelder van het hotel kon 'stallen'.
      De eerste uren in Santiago zijn wel enerverend. Er komen op het grote plein bij de kathedraal alsmaar mensen aan, die je de afgelopen dagen gezien en/of gesproken hebt. Heel bijzonder dat weerzien op die plek, waar iedereen de afgelopen dagen zo naar heeft verlangd.
      Want ik zelf was er ook echt wel aan toe om er een punt achter te zetten. De energie was aardig op.
      Van de andere kant is het gelukkig wel gelukt om tot het eind met een zekere ontspanning te te blijven fietsen. Te blijven genieten van het fietsen en vooral natuurlijk van wat en wie je zag en sprak.
      Per saldo was het weer een geweldige Camino.

      Ik wil je graag bedanken voor het mij volgen tijdens deze tocht. Een aantal vaste volgers is erg plezierig.
      In de kelder spreken we er, ik hoop zeer binnenkort, verder over.


      groet,

      Johan

      Verwijderen
  2. Hoera Johan .Vandaag in Brabant de 80e verjaardag van een vriendin gevierd met een feestelijk lunch maal .Daarna samen over een bekend stuk hei gewandeld , in de regen .Het over jou gehad en je aankomst in Santiago .Net thuis kijk ik naar je blog en heb daar een blij gevoel over ! Gelukwensen dat je deze tocht opnieuw hebt gedaan , zoveel hebt genoten , nu triomfantelijk kunt terugkijken : het is weer perfect gelukt .Veel bewondering van velen zal je ten deel vallen , en die van ons wordt je nu toegezonden ! Geweldig ! Joop en Els .

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dank je wel Joop,

    Je bent tijdens mijn Camino een geweldige volger geweest. Ik vond het altijd leuk en plezierig een reactie op deze of gene puiblicatie van mij te krijgen. Volgens mij heb je weinig dagen overgeslagen.
    Er ging bij mij zoiets ontstaan van.....'kijken of Joop al heeft gereageerd'.
    Probleem was, dat ik toch op heel veel momenten te weinig tijd had voor mijn blog en er dus niet altijd aan toekwam om je iets terug te schrijven.

    Ik ben toch eigenlijk wel blij ook tijdens deze tocht het blog te hebben bijgehouden, omdat ik waarschijnlijk zonder die publicaties, zonder 'die aantekeningen' heel veel heel snel vergeten zou zijn (ik had me oorspronkelijk voorgenomen het wat bescheidener aan te pakken; maar ja...al doende....)

    Ik heb naast de aantekeningen gelukkig ook een schat aan foto's en van iedere foto weet ik exact waar hij genomen is, dankzij de GPS-faciliteit in mijn camera.
    Dus de foto's zijn naast mijn blog ook een geweldig hulpmiddel om terug te kijken, herinneringen op te halen, en de vele mooie dingen van onderweg terug te zien.
    Jammer dat het blogprogramma veel mijn gepubliceerde foto's in zekere zin 'aantastte'; een deel van de foto werd vaak gewoon afgesneden. Ik heb helaas niet kunnen achterhalen, hoe je dat punt uit het programma zou kunnen aanpassen. Maar ik heb me dus nog al eens geërgerd aan de foto's op mijn blog, omdat 'blogspot' er weer een stuk van had afgesneden.

    Mijn camera heeft deze afgelopen maand trouwens nogal wat te verduren gehad. Ik vrees, dat dat langzamerhand ook afbreuk aan de kwaliteit ging doen. Ik bespeur scherpteverlies. De camera is twee keer gevallen en is waarschijnlijk intern niet volledig droog kunnen blijven. Niet alleen heb ik in harde regen gefotografeerd (gelukkig heeft het niet veel geregend), maar ook met die zeer warme dagen, als alles aan mij drupte en het water van mij gutste. werd de camera bij gebruik ook steeds erg nat. Van al dat vocht heeft de camera wel wat mee gekregen.
    Toen de ketting er een keer afliep raakte die bovendien behoorlijk met olie besmeurd.
    En toch doet hij het nog steeds.
    Ongelofelijk.
    Maar misschien laat ik jou er een keer naar kijken, of er toch mogelijk iets mis mee is.

    Ja, ik heb al enkele uren triomfantelijk in deze stad teruggekeken, en daar ga ik nog een paar dagen mee door. Ik hoop en verwacht eigenlijk dat ik zeer lang op deze geweldige Camino terug kan kijken. Het was een geweldige ervaring. Camino's zijn zo bijzonder, zo intensief......die vergeet je niet.

    Nogmaals dank, en natuurlijk ook groeten voor Els,

    Johan

    BeantwoordenVerwijderen
  4. beste Johan,

    gefeliciteerd dat je aangekomen bent op je eindbestemming! En we komen elklaar binnenkort weer tegen. Geniet in Santiago.

    het was leuk om de berichtjes te zien en te lezen.groeten van Marijn

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dank voor de felicitatie Marijn.

    Ik heb vanmiddag tussen de bedrijven door ook maar meteen een vliegticket geregeld.
    Ik rust hier eerst een paar dagen uit en kom dan vrijdag naar huis.
    En ik heb begrepen, dat jij het komend weekend bij ons logeert.
    Dan zien we elkaar zaterdag.

    Ik vind het leuk, als je me een beetje bijpraat over je aanstaande verhuizing naar Woerden.

    groet,

    Johan

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hallo Johan, Van harte gefeliciteerd met het volbrengen van je mooie fietstocht!! Het was erg leuk om je te ontmoeten in frankrijk en je later te volgen via je Blog. Wij zijn alweer twee weken in Nederland en weer volop in het ritme van werken..We hadden al eerder geprobeerd berichten achter te laten op je Blog maar dat is niet gelukt onderweg met de i-phone?!! Nu dan toch via Nederland. Wij hebben totaal 1900 km gefietst en zijn geeeindigd in Pau. Volgend jaar starten we in Bordeaux en fietsen dan naar Santiago. Je zult vast nog lang nagenieten van alle mooie ervaringen onderweg en wellicht ontmoeten we elkaar nog ergens. Lieve groet, Marja en Jolanda

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Dag Marja en Jolanda,

    Wat leuk om van jullie een felicitatie te ontvangen.
    En spannend.....ik ben juist bezig om mijn te verzenden spullen (fiets en bagage die ik de komende dagen niet nodig heb)een beetje bij elkaar te zoeken en te ordenen/in te pakken. En ik heb zojuist het kaartje van Jolanda apart gelegd, omdat ik dacht dat ik jullie dan een mailtje uit Santiago kon sturen.
    Ja, nu jullie op mijn blog reageren, wordt het geen mail, maar antwoord ik op jullie reactie.

    Ik bewaar goede herinneringen aan de ontmoetingen met jullie, en aan het samen opfietsen. Ik vond jullie wel erg stoer hoor. Maar dat beeld past natuurlijk ook wel bij vrouwen die ook op de Weissensee schaatsen.

    Jullie 1900 km. Dat is niet niks! Dat is ook een dikke felicitatie waard. Ik heb onderweg nog wel een paar keer aan jullie gedacht, in de trant van....'ze zullen er nu wel zijn'; en ik trapte dan nog rustig verder; omhoog natuurlijk vaak very slowly. Maar toen moest ik nog 700 á 800 km.
    Santiago via de route die ik gefietst heb is per saldo wel ver.
    Ik was echt heel blij, toen ik gisteren op dat plein voor de kathedraal aankwam. De energie was wel een beetje op. Ik heb behoorlijk gewicht verloren. Maar ik weet uit ervaring, dat dat er weer heel snel aan zit.
    Deze 'vakantiedagen'in Santiago wordt natuurlijk extra lekker gegeten.

    De route van Bordeaux naar Santiago ken ik en vanaf Pamplona is dat de route, die ik nu ook weer heb gefietst. Ik vind het Spaanse deel echt fantastisch. Maar zeker niet licht. Alleen tussen Burgos en Léon is het even plat, maar voor de rest is het overal klimmen en dalen. En een paar dagen vóór Santiago nog een paar forse bergen. Maar goed...je hebben dat mogelijk allemaal gelezen.

    De Spaanse dorpen en stadjes zijn redelijk goed op Camino-fietsers ingesteld en je gaat in Spanje erg genieten van het lekkere eten en drinken (als jullie van wijn houden)

    Als je volgend jaar eenmaal in Spanje fietst, zul je nog veel meer fietsers ontmoeten. Als je het leuk vindt, heb je iedere dag wel contacten met andere fietsers. Het loont om, indien nodig, je talenkennis een beetje op te halen. Maar met handen en voeten kom je vaak ook ver.
    Als jullie mijn blog hebt gevolgd, heb jullie gelezen, dat het op een geven moment een zeer internationaal gezelschap wordt. In het 'peleton' wordt natuurlijk het meest engels gesproken. Maar er waren dit jaar beslist ook veel duitsers op de route. En die zeiden dat de Camino in Duitsland populair aan het worden is.
    In de kathedraal werden de Duitse pelgrims (net als de engelstalige en Italiaanse) ook in hun eigen taal toegesproken, maar de Franse pelgrims niet (laat staan de Nederlanders; dan zijn wij in dat kleine landje hier weliswaar met velen, maar nominaal vergeleken met de Duitsers en engelstaligen toch met te weinig.

    Ik ga beslist lang nagenieten.
    Maar het is ook waar, dat ik ondertussen weer graag naar huis ga. Als ik vrijdag a.s. thuiskom ben ik precies vijf weken van huis geweest. Ik zie er erg naar uit Hanneke en de kinderen weer te zien en gewoon weer in de eigen achtertuin te eten of een glas wijn te drinken.
    En volgende week ga ik weer aan de studie.
    Ben ik ook wel weer aan toe.

    Goed, Marja en Jolanda, dank voor jullie reactie. Ik heb een fotografisch geheugen en ik 'zie jullie nog wel eens fietsen'.
    En wie weet waar we elkaar weer tegenkomen. De wereld is klein. En de wereld van lange afstandfietsers is nog kleiner.

    Lieve groeten ook voor jullie,

    Johan

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Beste Johan,

    Ik checkte zojuist bij toeval je blog en constateerde dat je net Santiago de Compostela hebt bereikt. Geweldig! Wat een prestatie!
    Gefeliciteerd!
    Ik duik de komende dagen graag in je verdere verhalen.

    De afgelopen week heb ik met m'n TNO-team de 'Tour for Life' gefietst. Een sponsortocht voor Artsen zonder Grenzen, van het Italiaanse Bardonecchia naar de Cauberg, over 1.300 km en 20.000 hoogtemeters. Was ook leuk om mee te maken, maar ik miste wel erg het 'ontdekkende' en de vele 'verrassingen' die je als solo-fietser te beurt vallen. Dat ligt mij toch veel meer. Ik kijk dan ook reikhalzend uit naar een vervolg van mijn rondtocht door Andalusië van dit voorjaar...

    Ik ga van je verhalen genieten!
    Rust lekker uit, geniet van Santiago de Compostela en van je ontvangst thuis.

    Hartelijke groet,
    André Bode

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dag André,

      Wat een verrassing, dat jij op mijn blog reageert en natuurlijk bedankt voor je felicitatie.
      Ik wil jou van mijn kant jou ook graag gelukwensen met het volbrengen van jopuw 'Tour for Life. 1.300 km en 20.000 hoogtemeters is niet niks.
      Een 'Tour for Life' in groepsverband is m.i. ook wel spannend. Heel anders dan een solo-fietstocht, maar sociaal zit zo'n tocht dan toch waarschijnlijk ook vol verrassingen.

      Mijn (tweede) Camino is een groot feest geweest. Zoveel gezien: romaanse kerken en kloosters (natuurlijk ook gothische), zoveel mooie, verschillende landschappen, zoveel verschillende aardige mensen ontmoet. In de Camino is dan sprake van een vanzelfsprekende verbondenheid. Er is heel veel aandacht en vriendelijkheid, en indien nodig zelfs zorg voor de ander. Het wordt helemaal erg leuk, en dat gebeurt tijdens het verloop van de Camino steeds meer, als je elkaar vaker gaat ontmoeten. Dan wordt er ook samen koffie gedronken, gegeten of een avond doorgebracht.
      Iedereen is geïnteresseerd in het waarom van je tocht, in wat je beweegt.
      Er zijn in de Camino ook best veel duo- en groepsrijders.
      Je komt ze in alle soorten tegen. En het mengtr goed, Ik heb ook veel/regelmatige contacten gehad met groepen/kwartetten, trio's.

      De Camino geeft veel, maar vraagt ook veel. Zowel fysiek als mentaal. Maar per saldo maak je een onvergetelijke tocht door. De afsluiting in Santiago zelf is m.i. wel ook een wezenlijk onderdeel. Je moet hier niet willen aankomen en binnen een halve dag weer willen vertrekken.

      Als je wil, dat ik je eens verder bijpraat over de Camino, ik kom graag langs.

      Als je een blog gaat bijhouden op je verdere tocht door Andalusië, of hebt bijgehouden, dan verneem ik graag wat de link is.

      groet, en misschien binnenkort tot ziens,

      Johan

      Verwijderen
  9. Hallo Johan,

    Gefeliciteerd dat je de Camino alweer hebt volbracht. Fijn dat je er zo van hebt genoten. Je fotocamera heeft net als jij de elementen moeten doorstaan. Dat maakt de Camino zo mooi, de natuur laat je voelen dat je leeft!!!

    Liefs van Monique en ook de groetjes van Ignacio die hier naast me staat.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Lieve Monique, beste Ignacio,

      Dank voor jullie felicitatie.
      Wat heb ik genoten van de Camino, en van mijn tocht door dit mooie Spaanse land, van die gastvrije, vriendelijke Spanjaarden, die mooie Spaanse landschappen, dat lekkerse spaanse eten, die heerlijke spaanse wijn, die geweldige tortilla's, enz.
      Het spaanse deel van de Camino is het meest bijzondere deel. Vooral omdat je in het spaanse traject veel meer mensen ontmoet dan in de vele kilometers tot aan de Pyreneeën. Maar vanaf de Pyreneeën ging het echt los. Vanaf Burgos werd het echt druk.
      Ik vind die coontacten van de Camino een wezenlijk onderdeel.
      Deze tweede Camino was opnieuw geweldig en ik weet zeker, dat ook deze Camnino me altijd zal bijblijven.

      Als ik terug ben in Nederland, zal ik snel contact opnemen voor een afspraak.

      groeten,

      Johan

      Verwijderen