12 september 2012

12 september: Naar de mis voor de pelgrims en fiets en bagage verstuurd

De dag van vandaag leek helemaal niet op de vele voorgaande fietsdagen.
Eerst werd er uitgeslapen.
Vervolgens werd er uitgebreid, 'europees' ontbeten. Ja dat is wel even wat anders dan het Spaanse ontbijt, dat meestal niet meer omvat dan koffie en twee stukjes geroosterd brood met boter en jam. Voor een fietser zet dat geen zoden aan de dijk. En daarom moet je na zo'n spaans ontbijt altijd eerst naar de 'supermercado' fietsen om aan brood, tomaten, fruit, sapjes en een yoghurtje te komen.
Maar hier in het hotel is het ontbijt zeer dik in orde.
Als je toevallig van taart houdt......er is hier bij het ontbijt een ruim aanbod. Maar dat is er in alles. En geen laffe sapjes uit pakken, nee echt verschillende vruchtensappen. Heerlijk!


Hotel Compostela; op de derde verdieping achter het meest rechtse raam ligt mijn kamer; ik heb een extra zijraampje
Omdat ik gisteren al gezien had, dat er grote aantallen pelgrims aankwamen, ben ik vanmorgen maar relatief vroeg naar de kathedraal gegaan voor de mis voor de pelgrims. Ik was er ruim een half uur voordat de mis begon. Maar had dan ook een mooie plek vooraan. En ik hoefde me niet te vervelen, want er werden liederen 'ingestudeerd'. Ondertussen liep de kathedraal verder vol.................






















En voor het instuderen van de liederen heeft het toch voordelen Joop, als je een beetje Latijn kent. Je snapt meteen de tekst. Je hoeft niet na te denken over wat......'zou ze dat bedoelen'?
In de kathedraal zag ik meerdere mensen, die ik de laatste dagen was tegen gekomen. Natuurlijk feliciteerden we elkaar met de goede aankomst en na de mis werd met enkelen nagepraat.
Duitsers en engelstaligen worden tijdens de mis ook in hun eigen taal toegesproken. De Italianen ook.
Wij Nederlanders niet. Wij zijn kennelijk toch met te weinig, of er was geen nederlandse priester voorhanden, die in de 'meer herenmis' mee wilde doen. Er waren misschien wel 15 priesters op het altaar, die gezamenlijk voorgingen. Zo'n aantal is natuurlijk wel handig voor het uitreiken van de Communie. Want de kathedraal was stampvol. Ook de gangpaden waren zeer goed bezet. Daar stond men of zat men gewoon op de grond. Heel bijzonder om met zo'n massa pelgrims zo'n mis bij te wonen en wat mij betreft 'lekker mee te zingen'. Moet je voorstellen, een paar duizend mensen in de kathedraal, de meerderheid heeft de Camino gedaan (er zijn natuurlijk ook toeristen), die voelen nog de pijn van het lopen of het fietsen, ze hebben pijn ervaren, maar ze hebben het gehaald, zijn blij. Ze groeten en omhelzen elkaar. Ze komen van all over de world. Velen kunnen nauwelijks of niet met elkaar communiceren, spreken maar één taal. En dan wordt er toch in verbondenheid, in gezamenlijkheid zo'n mis gevierd; dan wordt er samen enthousiast gezongen. En veel protestanten, leden van de engelse kerk, en leden van andere geloven lopen ook de Camino. Ook zij willen allemaal de pelgrimsmis bijwonen, die mis gezamenlijk vieren.
Ik persoonlijk krijg daar kippevel van. Ik vind dat heel mooi en ervaar dat als een heel blij moment.
Ik heb ook nog heel goed de pelgrimsmis van twee jaar geleden in beeld en in gedachten. Ik bedoel te zeggen......het is zo bijzonder; dat vergeet je niet.




































Ja, en vanmiddag ben ik maar met mijn bagage aan de gang gegeaan. Ik ga immers vrijdag weer naar huis en ik moet er natuurlijk voor zorgen, dat mijn fiets en mijn bagage ook weer goed thuis komen.
Ik heb gekeken wat ik de komende dagen aan schone was nodig heb  en ik heb vuile was afgegeven bij de étage-verzorgster' van het hotel en die ging ervoor zorgen, dat ik dat vandaag nog schoon, en voorzover nodig, gestreken op mijn bed aantref.
Wat ik de komende dagen niet nodig heb, heb ik allemaal keurig geordend in mijn fietstassen gepakt en die met de fiets bij de fiets- en bagagevervoerder ingeleverd. Die vervoerder werkt samen met een hotel hier in de stad en daar heb ik een en ander afgegeven. Volgende week wordt de fiets én de bagage thuis afgeleverd. Mooi geregeld! En alles is verzekerd.











Mijn tweede grote fietstas dient vrijdag als 'koffer'. Volgens mij is die ruim groot genoeg voor wat ik dan bij me heb.

Maar er moeten nog een paar klusjes worden gedaan. Ik heb nog niet alle beloofde kaarssen opgestoken, er moeten nog kaarten worden geschreven en ik moet nog uit op een paar kadootjes.
Maar dat moet morgen allemaal wel kunnen lukken.

10 opmerkingen:

  1. Optime Johannes ,De TV staat aan en ik volg het gedoe over de verkiezings uitslag .Voorlopige conclusie VVD 41 zetels PvdA 40, maar het zal nog heel lang duren voor de echte uitslag er is : de stmmen moeten met de hand geteld worden .Vaag idee dat je msch nog wat zou melden en de verwachting werd niet beschaamd ( nu spreekt Rutte ,even kijken , staat me niet aan )Ik kan me goed indenken dat zo'n dienst op zo'n plek, met zoveel mensen heel indrukwekkend is .Je deelt zo een groot gevoel van medemenselijkheid en word je ook zeer bewust van het bijzondere dat je er bij bent en wat een prestatie je daarvoor hebt moeten leveren .Het organiseren van de terugtocht zal een beetje het effect hebben wat mij overkomt als je een prachtige opera hebt beleefd in de Stopera en het laatste doek valt ; het is voorbij .Moge vooral vreugde je deel zijn en een goede terugreis ! Je volgen is een groot plezier geweest .Warme groet van Joop en Els .

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Optime Joseph,

    Vandaag heb ik op verschillende momenten op NOS.nl niuews over de verkiezingen proberen op te pikken. Vanavond in het restaurant kwam op de Spaanse televisie heel snel een voorlopige uitslag (je kunt er op weinig plekken eten zonder dat er het grootst denkbare teloevisiescherm nieuws en vaak veel geluid afgeeft). Vanavond vond ik het prettig zo snel dat nieuws te krijgen. Bovendien at ik met andere nederlanders die internet op hun telefoon hebben.
    Via het internet hebben "we" dus de verkiezingen in Nederland gevolgd. Ik zal straks zelf nog even kijken naar de definitieve uitslag.
    Dat de PvdA zo'n uitslag heeft gemaakt, mag een wonder heten. Dan is Samson dus een betere keus geweest dan ik eerst dacht.
    Dat Wilders en de SP beide een klap hebben gekregen zegt waarschijnlijk iets over de mate waarin Nederlanders geloven in het belang van Europa. Degenen, die zich tegen Europa keerden, hebben verloren.
    Persoonlijk vind ik het jammer dar Groen Links zo'n klap heeft gekregen. Het verrast me niet helemaal, maar ik vind het wel jammer.

    Ja, de dienst van vanmorgen in de mis voor de pelgrims was zeer indrukwekkend. Anderen, die ik vandaag heb gesproken, hebben die mis volgens zeggen ook zo intens beleefd. Ik was kennelijk niet de enige met kippevel.

    Morgen heb ik nog wat klusjes en wil ik ook graag nog even langs de filosofische faculteit.
    Vanvond was het hier in de stad erg druk met eerstejaarsstudenten. Ze worden ontgroend. Men liep hier met eigeel in de haren rond op straat. Dat ze vanavond in groepsverband en in nette kleren de stad ingaan, is onderdeel van de ontgroening.
    Maar vanavond had iedereen weer zijn/haar haar gewassen. Er heerste in de stad als het ware een prettige sfeer van jeugdig enthousiasme. Mensen beleven zichtbaar plezier aan hun eerste activiteiten in een nieuwe fase van hun leven. Er werd gezongen en in grote drommen dronken de aankomende studenten en studentes (natuurlijk leuk gemengd)staand hun biertje voor de verschillende bars/cafe's.

    groet en tot binnenkort,

    Johan

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dank voor de uitgebreide en lezenswaardige dagelijkse verslagen van je fietstocht. Ze geven een realistisch beeld van hoe zo’n tocht verloopt. De ingewijde lezer kan zijn eigen ervaringen weer herbeleven en opnieuw genieten van een onvergetelijke gebeurtenis. Met ontmoetingen met mensen van over de hele wereld, met bezoeken aan mooie dorpen en steden, met veel bezienswaardigheden. En met soms wat tegenslag, dat hoort er ook bij.
    Hopelijk inspireert het anderen ook deze tocht te ondernemen. Uiteraard moet je er de tijd voor hebben en enige conditie helpt ook, maar het is geen uitdaging die uitzonderlijke capaciteiten vergt.
    Ik heb je verslagen ook gebruikt om mijn eigen teksten betreffende de voorbereiding van deze fietstocht -waar relevant- te actualiseren. Omdat je zo uitgebreid schreef waren je teksten een prima informatiebron. Als je geen bezwaar hebt plaats ik de foto waar je met je Santosfiets op staat op mijn site (http://perfietsnaarsantiago.wordpress.com/). Die fiets lijkt –gezien Santiagoverslagen van andere Santosfietsers- inderdaad een bijzonder ding.
    Nogmaals dank en geniet nog lang na!

    Met vriendelijke groet,
    Mat Knaapen (San Xacobeo)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dag Mat, San Xacobeo,

      Nu ik mijn Camino achter de rug heb, krijg ik voor een aantal dingen meer tijd. Ik ga zeker ook de tijd nemen om jouw site te bestuderen.
      Ik heb al eerder gezegd, ik heb je adviezen en tips onderweg zeer gewaardeerd. Soms voelde je commentaar een beetje als begeleiding van een ploegleider. Maar een ploegleider die duidelijk het goede met je voorheeft, die je probeert te enthousiasmeren en op interessante zaken, op dingen die je gaat tegenkomen, te attenderen.

      De Camino was/is mooi. Ook deze voor mij tweede Camino is een onvergetelijke gebeurtenis geworden; blijft een onvergelijke gebeurtenis.
      Het is ook aangenaam om nu hier in Santiago een beetje uit te puffen, gesprekken met andere pelgrims te voeren, mensen te ontmoeten, die je eerder bent tegen gekomen.
      Gisterenavond at ik in een restaurant, waar ik ook het Hilvarenbeekse echtpaat trof. En buiten hen een groep van 8 Nederlanders, die acht jaar geleden met zijn achten in Puy aan de Camino zijn begonnen. Zij hebben acht jaar achtereen met zijn achten een week gelopen. Steeds een stuk van een week. Dit jaar hebben ze hun Camino met zijn achten afgesloten. En de groep heeft nog de zelfde samenstelling als toen ze acht jaar gelden in Puy begonnen. Ik vind dat een prachtig verhaal. Dat is mooi zo'n groep te ontmoeten, zo'n groep, die zoveel met elkaar heeft meegemaakt in die acht jaar en compleet bij elkaar blijft.
      In het restaurant...met zoveel nederlanders leek het trouwens ook evel wel een verkiezingscafé. De uitslag is toch in meerdere opzichten een grote verrassing.
      Met het Hilvarenbeekse echtpaar heb ik nog wat nageborreld. Zij vliegen vanmiddag. Ik morgen.

      Ik heb trouwens geen bezwaar tegen plaatsing van bedoelde foto. Als je meer foto's wilt hebben of plaatsen, hoor ik het wel.

      Heb jij een foto van een bedrijfsgebouw met "Xacobeo 2010" in grote letters en cijfers op de muur? Ik heb hem in mijn blog willen plaatsen, bij wijze van groet, maar ik vond hem niet goed genoeg omdat "San" ontbrak. En met alleen "Xacobeo" doe ik je natuurlijk tekort. Misschien hebben bovendien anderen je die foto al gestuurd. Ben je alsnog geïnteresseerd, dan stuur ik je hem. Ik kan terugvinden, waar het geweest is.

      met vriendelijke groet en dank,

      Johan

      Verwijderen
    2. Beste Johan,

      Mocht je nog commentaar hebben op mijn site: van harte welkom. De foto van het bedrijfsgebouw Xacobeo heb ik niet; als je 'm kan vinden, graag. Ik koos San Xacobeo als nickname om niet meteen met voor- en achternaam op internet te staan. Sta ik toch al, maar een beetje beperken kan geen kwaad. Het leek me een toepasselijke naam en het is ook de naam van het mailadres voor reacties op mijn site: sanxacobeo@hotmail.nl
      Het geven van adviezen en tips zit een beetje in de aard van het beestje; vandaar ook de site met tips en adviezen. Alhoewel geen leraar heb ik door onbekende oorzaken wel de trekjes van deze beroepsgroep - het is me meermalen voorgehouden. Ik zit er niet mee en ik merkte dat je gewoon zelf besloot wat te doen. Prima, zo moet het.
      Wat ik erg mooi heb gevonden is je ontmoeting met Thereze; een bijzonder iemand. Ik was in juni dit jaar nog bij haar en ik werd allerhartelijkst ontvangen. Ze liet me niet gaan zonder een fles Flor de Gascogne.

      Voor het overige, je verslag ademt helemaal de Caminosfeer en het is te merken dat je erg genoten hebt.

      Vriendelijke groet,
      Mat Knaapen


      Verwijderen
    3. Beste Mat,

      Ik heb bij Thérèze ook die lekkere Flor de Cascogne gedronken, door haar aangemoedigd met een luid 'Salute'. Lekker spul; maar ik heb minder diep in het glaasje gekeken.
      Thérèze heeft op mij veel indruk gemaakt. Een geweldig mens!

      Die foto van Xacobeo ga ik je opsturen. Die kun je binnen enkele dagen tegemoet zien. En ik zal je laten weten waar dat bedrijfsgebouw staat.

      met vreindelijke groet,

      Johan Vijverberg


      Verwijderen
  4. Hallo Johan, een mooie blog heb je zeer uitgebreid. Wij vonden de ontmoetingen met jou erg leuk. Onze blog is www.hannieoscar.blogspot.com. We wensen je nog een mooi verblijf in SdC en een goede terugreis. De groeten van het Hilvarenbeekse echtpaar :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dag Hannie en Oscar,

      Ja, jullie zullen ervaren hebben, dat ik de ontmoetingen met jullie ook erg aangenaam en gezellig heb gevonden.
      Dezelfde dingen in eenzelfde tijdsbestek op een vergelijkbare manier meemaken, geeft veel en gemakkelijke gespreksstof, maar in onze ontmoetingen kwam daar nog wel wat bovenop.
      En verder was er vanaf het eerste moment - jullie weten wel...toen ik daar circa 10 km na Sarria puffend boven kwam - die expliciete Brabantse toegankelijkheid en gemoedelijkheid.
      Ik hoop, dat jullie lang nagenieten, en ook dat jullie als vervolg op de eerste 25 jaar, (daarop dronken we in de Pazo Sancta Maria die lekkere Rioja) samen nog veel gezonde en gelukkige jaren voor de boeg hebben.....met wellicht nog eens een tweede Camino.
      Het ga jullie goed!

      een hartelijke groet van

      Johan (uit Utrecht)

      nb....en natuurlijk ga ik ook jullie blog lezen!

      Verwijderen
  5. Hoi Johan,

    Een geweldige maar ook zware tocht geweest, heb je toch mooi gehaald en dat straal je ook helemaal uit op de sprekende foto van jou (en de Santos natuurlijk) die bij de aankomst is gemaakt. Een welverdiende felicitatie van ons! Bedankt voor de mooie blog. Houd het goede gevoel zo lang mogelijk vast want het zal wel weer wennen worden aan het normale leven. Een goede terugreis morgen en we verheugen ons alvast op je verhalen.
    Hartelijke groeten. Ben & Josele

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dag Ben en Josele,

      Het was inderdaad een redelijk zware tocht.
      Maar ook een tocht met zoveel moois, zoveel mooie (romaanse) kerken en kloosters, zoveel mooie landschappen, zoveel natuurschoon, zoveel mooie bloemen, vogels en andere dieren, zoveel aangename en mooie contacten, zoveel vriendelijkheid en gastvrijheid, zoveel zon, zoveel lekker eten en drinken....dat alles bij elkaar, en steeds en dan vijf weken lang. Daardoor is die Camino zoiets onvergetelijks.

      groet en hopelijk tot binnenkort,

      Johan

      Verwijderen