30 mei 2010

30 mei: Breda - Mechelen; 98 km; totaal 192 km


Vanmorgen in het Pelgrimshuisje van Maria in Breda in een Santiago-ambiance gezellig ontbeten, met thee, jus en koffie. Maria vertelde over haar pelgrimstochten naar Rome en Jeruzalem.


Het duurde toch wel even voordat ik echt reisklaar was. Dat inpakken en alles op de fiets laden kostte nog betrekkelijk veel tijd. Ik hoop, dat dat over enkele dagen met iets meer ervaring wat sneller gaat.

Helaas regende het al bij vertrek. Eenmaal buiten Breda kwam ik al snel langs De Marke te fietsen. Een prachtig meanderend riviertje. Ondanks de regen was het erg mooi. Ik ben even van de route afgeweken om in Galder de oude St. Jacobskapel te kunnen bekijken. Die staat daar vanaf de 15e eeuw prachtig in het geboomte en verder niets. En wat bijzonder was, toen ik de St Jacobskapel naderde hield het op te regenen.
Is er dan toch "enige regie van boven"?





Een paar kilometer verder werkte die regie niet meer. Het begon opnieuw hard te regenen. En de harde wind (windkracht 4) was zuid west; die had ik dus meestal pal tegen. Met al die regen werd het behoorlijk koud.

Opnieuw leek het hier en daar op spoorzoekertje. Toen ik een keer de weg vroeg, zei een mevrouw: "Jij gaat zeker naar Compostela. Wil je dan een kaarsje voor me opsteken. Zij wees me de goede weg en natuurlijk heb ik haar dat kaarsje beloofd.

In Rijckevorsel heb ik koffie gedronken. Dat was ook een half uurtje schuilen. Maar na de koffie moest ik gewoon in de regen verder. Ik kwam langs en door het mooie Lier. Lier heeft een schitterende markt. Maar met die regen kun je niet even lekker op een terrasje een beirtje pakken. Ik ben er even in de St Jacobskapel geweest. Natuurlijk nam ik er ook een paar foto's van. Ik had toch gezegd dat ik tijdens mijn reis ook Jacobalia zou verzamelen. De Jacobskerken, kapellen en kloosters, die een beetje de meoite waard zijn, wil ik wel bezoeken.



Naar Lier heb ik een hele tijd langs de Nete gereden; voorbij Lier een heel stuk langs het Netekanaal. Ik reed ook even Duffel in. Dat is met regen nauwelijks interessant. Na ongeveer 90 km regen was er zowaar even de zon. En dat bleef zo tot in Mechelen. 's Avonds kon daar nog een leuke stadswandeling worden gemaakt. Natuurlijk moest ik daar op de markt de "schone Romboutstoren fotograferen.

Tijdens het in de regen fietsen heb ik veel op Nietzsche zitten kouwen. Ik had al voor het ontbijt een stukje Nietzsche gelezen. We moeten volgens hem mensen vooral geen 'beesten'willen noemen. Dat wordt heel zeker als een belediging opgevat. Maar als het gaat om de wijze waarop wij met normen en waarden omgaan, als het gaat om onze moraal, dan zijn we toch heel echte 'kuddedieren' Op het punt van de moraal 'lopen we mee in de kudde'. Dat deden we in Europa vroeger door met zijn allen een religie aan te hangen en de moraal van de kerk te volgen; en tegenwoordig volgen de 'de moraal van de democratie' Het lijkt erop, dat de democratie op het punt van de moraal minstens zo dwingend is als (vroeger) de kerk. Ja, Nietzsche is een echt buitenbeentje......

Vandaag heb ik mijn nachtverblijf gekozen in een in mijn ogen luxe jeugdherberg: een zeer grote kamer, met eigen douche en toilet. In een heleboel hotels moet je het met minder doen. Ik heb in 'Den Afspraak' gegeten. In de Keizertstraat. Dat adres kan ik iedereen aanbevelen. Ik heb er gezellig met enkele Belgen zitten keuvelen. Vanmiddag kwam er spontaan een Mechelaar op me afgestapt om mij te feliciteren met mijn Santos. Hij had er zelf twee jaar geleden ook een gekocht. Hij was er al mee in Lourdes geweest en vorig jaar vier maanden in Zuid Oost Azie. Dat geeft de Santosburger moed.

13 opmerkingen:

  1. Jammer van het slechte weer, maar toch prachtig zulke ontmoetingen.
    gr vanaf de Madelief

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Beste Johan,
    Wat dapper dat je door die regen hebt gefietst! De vooruitzichten zijn ws. beter de komende dagen.Wat een mooie verhalen schrijf je! Wat leuk dat je nu allerlei vreemde mensen spreekt.
    Marijn hoopt dat je niets zal overkomen onderweg, dus pas goed op jezelf!
    Een hele fijne dag weer! Ik heb een nieuwe stereotoren gekocht, als je terugkomt kun je komen luisteren, je zal dan wel bruin zijn!
    Dag Johan! Groetjes van Marijn en Lies

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat leuk om te lezen op welke manier je contacten maakt en dat maakt de reis speciaal en wat minder eenzaam.
    Want in de regen tel je naar mijn bescheiden mening wel de kilometers af.
    Op naar de volgende stop.
    liefs, Bep en Nico

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Johan, wat fijn dat je ook mensen ontmoet die weten wat je bestemming is. Allereerst onze waardering voor jouw enorme wilskracht; wij kunnen je alleen maar veel steun toezeggen en bidden dat de reis goed zal verlopen zonder tegenslagen. Wij zullen je zoveel mogelijk volgen. Voor nu zeg ik, chapeau! Kees en Iraida

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Gerard leeft ook mee. Mooie verhalen en mooie blog. Haal dankszij jou weer mooie herinneringen op aan mijn tocht in 2002 naar Santiago.Nu langs Geraardsbergen(mooie ruime jeugdherberg!!)naar het gezellige Tournai.Vervolgens St Quentin mooie plaats. Dan verder naar de tot jhb verbouwde schaapskooi in Oinville/Liancourt? Veel plezier, met niet al te veel tegenwind en regen en mooie ontmoetingen door de heuvelachtige graanschuur van Frankrijk!!Ik geniet mee.
    groet
    gerard S

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Jeroen Verheijen2 juni 2010 om 18:58

    Sportieve Johan,

    fantastisch dat je zo goed van start gegaan bent.
    Je bent een sportief voorbeeld voor onze paraplu.
    Doordat jij steeds een stukje schrijft en af en toe een foto plaatst is het net of ik ook een beetje op reis ben.
    Ik ga je volgen, Succes.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een geweldige ervaring zal het voor je zijn! Met zo'n gedegen voorbereiding kan het haast niet stuk. Leuk om via jouw verhalen de reis mee te mogen maken.
    Ik wens je heel veel succes en hoop dat je er met volle teugen van kan genieten.

    Groet,
    Marja

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Jan-Dirk de Bruijn2 juni 2010 om 21:11

    Beste Johan,

    Fantastisch dat je dit doet. Weer een ervaring rijker!!
    Veel succes en geniet ervan

    Jan-Dirk de Bruijn

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Lieve Marijn,

    Ik heb tot nu toe nauwelijks tijd gehad om zelf op alle reacties te kunnen reageren. Ik probeer het koppie er bij te houden en dus geen ongelukken te maken. Ik wil tenslotte in augustus ook nog met jou en Loek op pad.
    Goed te horen dat je een nieuwe stereotoren hebt gekocht. Dan kun je nu tenminste lekker weer cd's draaien. Draai maar zo nu en dan die van Boudewijn de Groot...'de eenzame fietser'. Maar ik ben niet eenzaam hoor. Ik kom iedere dag leuke en interessante mensen tegen. Nog weinig Belgen en Duitsers op weg naar Santiago ontmoet. Maar misschien komt dat nog. Ik bhen ook al Nederlanders tegen gekomen die op de terugweg zijn. Die zijn al in Santiago geweest.
    Ja super he; de hele route heen en terug. Dat ga ik niet doen hoor. Je leest er wel verder over.
    Alle goeds en ook de groeten aan Lies.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Lieve Nelleke, beste Frits,

    Na het slechte weer van de eerste dagen, heb ik enkele dagen prachtig to9t zeer warm weer gehad en de afgelopen dagen is het weer wat minder; met name harde tot zeer harde tegenwind en nu weer veel regen. Het weer is in grote delen van Frankrijk goed van streek. Ik geniet nu van een rustdag in Châtellerault en ga morgen met goede moed weer verder.
    Nelleke, bij harde wind denk ik ook nog wel altijd even aan ons trainingsritje door het Krommerijngebied. Toen waaide het toch ook stevig!
    Ik heb het zeer gewaardeerd, dat jullie beide in Utrecht zijn komen meetrainen. Al die trainingskilometers hebben in ieder geval opgeleverd, dat ik al zover ben gekomen. Ik ben er soms zelf ook een beetje verbaasd over. Maar het devies is: 'geen stress'; 'blijven ontspannen'; 'je eigen tempo'!
    In vergelijking met anderen ben ik ook bescheiden geweest met de omavng van mijn bagage. De meeste hebben meer bij zich en moeten dat op heuvels dan wel ook allemaal ómhoog trekken of duwen'.

    Alle goeds voor jullie en groeten aan broers en zussen

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Lieve Bep, beste Nico,

    Als je naar Santiago reist, moet je helemaal nooit kilometers aftellen. Het is voorlopig nog veel te ver om dat te gaan doen. Inmiddels kan ik heel veel beter tegen de regen dan tegen de wind. De wind heeft wel het voordeel, dat hij de regen wegblaast. Vandaag tijdens mijn rustdag (Châtellerault; 9 juni; sorry van mijn late reactie!)waant het eindelijk weer eens wat minder, maar regent het weel heel veel.
    Maar ik weet zeker....ik krijg nog een heleboel mooie dagen. Die wens ik jullie ook toe!

    groeten,

    Johan

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Lieve Iraida, beste Kees,

    Mooi dat jullie duimen en bidden, dat mijn tocht zonder grote tegenslagen zal verlopen. Tot nu toe mag ik niet klagen. Afkloppen natuurlijk...., maar ik ben nu in Châtellerault (9 juni) en heb nog geen lekke band gehad. Ik had een klein probleempje met een ventiel, met mijn stuur en mijn voorstandaard, maar al die probleempjes zijn opgelost. Anders gezegd, tot nu toe gaat het gewoon zeer goed.
    Ik lees dat jullie voor mij bidden; weet dat iko.a. voor jullie kaarsjes opsteek. Dan ben je wat actiever in zo'n kerk dan waneer je er alleen maar rondkijkt en fotografeert. Ik zit er ook graag in stilte met mijn eigen gedachten en vaak ook in bewondering voor de schoonheid, die mensenhanden en -hoofden kennelijk weten te creëren (en in stand te houden),als ze iets belangrijk vinden.

    Veel groeten,

    Johan

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Beste Paraplu-ers Gerard, Marja, Jeroen en Jan-Dirk,

    Wat geweldig om van een Paraplu-quartet op één dag een reactie te krijgen. Ja, Gerard, mooi dat ik in jouw 'slipstream' mag fietsen. Jij hoort bij de mensen, waarvan ik weet, dat ze al een keer in Santiago zijn geweest. Je enthousiaste meeleven tijdens de voorbereidingen heb ik al als een prettige anmoediging ervaren. En die 'zere kont' heb ik inderdaad ook gekregen. Maar mijn smeerselen houden het tot nu toe beheersbaar. Krijg ik daar nou straks een grote eeltlaag? Eelt daar is natuurlijk minder erg dan op de ziel!

    En Marja en Gerard hebben jullie de programma'boekjes voor volgend jaar toch maar in een envelloppe gestopt. Ik hoop het.

    Als het zo doorgaat, komt ik straks bij de openingsactiviteit voor het nieuwe activiteitenjaar met een erg bruin en afgetraind koppie opdraven. Ik eet wat ik kan en wordt toch dunner.

    Tot mijn volgende berichten; en leuk dat jullie mij volgen.

    BeantwoordenVerwijderen