26 mei 2010

Mijn eerste Jacobalia

Ik heb het voornemen om tijdens mijn fietstocht naar Santiago Jacobalia te verzamelen.
Wat zijn Jacobalia?
Volgens de enge definitie zijn Jacobalia "sporen die de cultus van Sint Jacobus in de kunsten heeft achtergelaten". Volgens die enge definitie zijn Jacobalia met name beelden en schilderijen van Sint Jacobus en verder Jacobuskerken en -kloosters.
Volgens een bredere definitie kun je onder Jacobalia "alles verstaan wat in het verleden of heden in relatie staat met Sint Jacobus en de pelgrimstocht naar Santiago". Volgens die bredere definitie kan dus ook een straat of steeg, die naar Sint Jacobus is vernoemd, tot de Jacobalia worden gerekend.

De Jacobalia, die ik onderweg ga verzamelen zullen met name bijzondere Jacobuskerken en -kloosters zijn en verder zeker ook beelden van Sint Jacobus in de kerken en kloosters langs de route.

In Utrecht zijn heel wat Jacobalia te vinden. We hebben hier de prachtige (nu hervormde) Jacobikerk. De Jacobikerk was in de Middeleeuwen (naast de vele kloosterkerken) een van vier parochiekerken binnen de omwalling van de stad Utrecht. De oudste delen van de kerk dateren uit de 13e eeuw. De kerk in zijn huidige vorm (een geheel in steen overwelfde hallenkerk) dateert uit de 15e eeuw. De toren van de Jacobikerk is 63 meter hoog en daarmee na de Domtoren het hoogste bouwwerk in de Utrechtse binnenstad.



                         















Gevelsteen op de hoek van het Jacobskerkhof en de Rozenstraat


Op het eind van de middeleeuwen werd de Jacobikerk door pelgrims uit het Noorden (Scandinavië) aangedaan op  weg naar Santiago de Compostela. Nu herinnert de windvaan op de toren in de vorm van een Jacobsschelp nog aan dit verleden. Het meubilair van de kerk is ook rijkelijk van Jacobsschelpen voorzien.

In de buurt van de Jacobikerk zijn vele Jacobalia te vinden. Ik stond enige tijd het straatnaambordje van de Jacubustraat te forograferen en werd door een mevrouw aangesproken. Zij vroeg mij wat ik aan het doen was. Ik vertelde dat ik het straatnaambordje fotografeerde voor mijn verzameling Jacobalia. Ik vertelde haar dat ik Utrechtse Jacobalia verzamelde en het voornemen had onderweg naar Santiago de Compostela nog veel meer Jacobalia te verzamelen. De mevrouw bleek een zuster Augustines te zijn. Ze was hevig onder de indruk van mijn plan om in de voetsporen van miljoenen pelgrims naar Santiago te reizen. Ze zegde mij toe diezelfde dag nog voor mij te zullen bidden, opdat de tocht aan mijn verwachtingen zou voldoen en ik behouden zou terugkeren. Ik heb haar van mijn kant toegezegd onderweg voor haar een kaars te zullen opsteken.

Naast de Jacobikerk hebben we in Utrecht nog enkele andere belangrijke Jacobalia. Dat zijn met name het Sint Jacobs Gasthuis aan de Oudegracht en het beeld van een pelgrim van Amiram Djanashvilli achter het Gasthuis.

1 opmerking:

  1. Ha die Johan, weer wat nieuws bijgeleerd, leuk!
    Wij zijn zeer benieuwd naar alle Jacobalia die je onderweg weet te verzamelen.
    Ondertussen gaan wij, geïnspireerd door je verhaal, ook op zoek naar Jacobalia in Utrecht.

    Groeten, Ben & Josele

    BeantwoordenVerwijderen